Pomimo, że 2022 r. wszystkim Nam dał się poznać jako rok pełen wyzwań, niepewności i dylematów związanych z przejmowaniem wciąż nowych, wcale nie łatwych obowiązków, także w aktualnym nie brakuje zmian oraz licznych pułapek, które spędzają sen z przysłowiowych powiek, niemalże każdemu pracownikowi ośrodka pomocy społecznej.
Tym razem, ustawodawca zapełnia nasze głowy zmianami ukrytymi w gąszczu przepisów, których co do zasady, nie sposób powiązać z działalnością związaną z szeroko pojmowanym zabezpieczeniem społecznym (tak zarówno funkcjonalnie, jak również merytorycznie).
Ilość nowelizacji, ich obszerność , jak również usytuowanie w systemie prawnym pozwala twierdzić, że odchodzimy od standardów pro obywatelskiej techniki legislacyjnej. W końcu bardzo często zmieniamy nawet przepisy, które nie zdążyły jeszcze wejść w życie!
Ingorantia legis non excusat:
Ignorantia legis non excusat powiedzą rządzący. Obserwując liczbę zmian w prawie, coraz częściej dochodzę do wniosku, że przy aktualnym tempie wprowadzanych nowelizacji (tak w szeroko pojmowanej pomocy społecznej) i ich rozlokowanie w „najdziwniejszych” i nie związanych z nią dziedzinach prawa – nieznajomość prawa pozostaje jak najbardziej „usprawiedliwiona”.
Co bezsprzeczne, przeciwwagą do stagnacji i zastoju w prawie, jest potrzeba szybkiego reagowania na wciąż zmieniającą się wokół Nas rzeczywistość. W omawianym przypadku, szybka reakcja państwa nie zawsze daje jednak gwarancję odpowiedniej, odpowiedzi na potrzebę „chwili”!
Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, na które wskazałem powyżej, jednocześnie dbając o zaspokojenie własnej, współpracowników i Państwa potrzeby uporządkowania otaczającego nas środowiska prawnego, przygotowałem krótkie zestawienie zmian, na które musimy zwrócić uwagę, realizując bieżące obowiązki związane z pracą w ośrodku pomocy społecznej.
W dużym skrócie więc,
Rozporządzenie zmieniające zasady przyznawania specjalistycznych usług opiekuńczych:
- Osoby świadczące SUO musza posiadać co najmniej 3 miesięczne doświadczenie zawodowe w pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi, nabyte w szpitalu psychiatrycznym, jednostce organizacyjnej pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, placówce terapii lub placówce oświatowej, do której uczęszczają dzieci z zaburzeniami rozwoju lub upośledzeniem umysłowym, ośrodku terapeutyczno – edykacyjno– wychowawczym, WTZ lub innej jednostce świadczącej SUO);
- Wprowadzono nową tabelę odpłatności (patrz rozporządzenie);
- Opłata za SUO powinna być wnoszona do 15 dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę;
- Opłata powinna być wnoszona bezpośrednio do kasy urzędu gminy, OPS lub CUS;
- Opłata powinna być wnoszona przelewem na wskazane w decyzji konto;
- Rozszerzono katalog „szczególnie uzasadnionych przypadków” uprawniających do zwolnienia z „konieczność ponoszenia zwiększonych wydatków na leki, leczenie, rehabilitację własną lub członka rodziny”;
Zmiany (co do zasady) weszły w życie 1 maja 2023 r.
Pełna treść rozporządzenia dostępna pod adresem:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230000395
Ustawa zmieniająca ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektóre inne ustawy:
- Wójt / burmistrz / prezydent miasta opłaca składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osoby, które pobierają świadczenie pielęgnacyjne (dalej – „ŚP”), specjalny zasiłek dla opiekuńczy (dalej – „SZO”) oraz zasiłek dla opiekuna (dalej – „ZDO”) – do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zgon osoby wymagającej opieki (zmiana od 1 stycznia 2024 r., przy czym od 1 stycznia 2024 r., z możliwości przyznania SZO zrezygnowano, pozostawiając możliwość korzystania z tego rodzaju pomocy na tzw. „starych zasadach”).
- Przedłużono możliwość pobierania ŚP i SZO do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zgon osoby wymagającej opieki (od 1 stycznia 2024 r.);
- Jeżeli ktoś korzysta ze ŚP lub SZO „na przedłużeniu”, o którym mowa w pkt powyżej, nie traci tego prawa pomimo (między innymi) podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub uzyskania prawa do emerytury, renty, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej przy zbiegu, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego (od 1 stycznia 2024 r. – katalog niewyczerpany – patrz ustawa nowelizująca);
- Osoba uprawniona nie traci prawa do ŚP lub SZO, gdy korzysta z tego świadczenia w okresie po śmierci osoby wymagającej opieki, także w związku z nabyciem (między innymi) uprawnienia do świadczenia rodzicielskiego lub dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu sprawowania opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego ( 26 ust. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych traktującego o zasadach postępowania w przypadku zbiegu uprawnień nie stosuje się) – zmiana od 1 stycznia 2024 r. katalog niewyczerpany – patrz ustawa nowelizująca;
- W ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 traci moc 15 h (przepis, przedłużający orzeczenia o niepełnosprawności do 60 dnia od dnia zakończenia stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii po wejściu w życie tzw. ustawy COVIDOWEJ – tj. 8 marca 2020 r.) – wejście w życie 6 sierpnia 2023 r.;
- W związku ze zmianą, o której mowa w pkt powyżej, orzeczenia o niepełnosprawności, których ważność upływała w terminie od dnia wejścia w życie ustawy COVIDOWEJ (8 marca 2020 r.), a które były przedłużane z mocy ustawy do 60 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii, jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowych orzeczeń, których ważność:
- upłynęła do dnia 31 grudnia 2020 r. – zachowują ważność do dnia 31 grudnia 2023 r.;
- upłynęła w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. – zachowują ważność do dnia 31 marca 2024 r.,
- upłynęła w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego przepisu (do 5 sierpnia 2023 r.) – zachowują ważność do dnia 30 września 2024 r., jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego ostatecznego orzeczenia o (stopniu) niepełnosprawności.
- Jeżeli decyzja przyznająca świadczenie z pomocy społecznej, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej, została wydana w związku z niepełnosprawnością potwierdzoną orzeczeniem i okres, na który została przyznana pomoc, jest uzależniony terminem ważności orzeczenia o (stopniu) niepełnosprawności, którego okres ważności uległ przedłużeniu na podstawie 15h ustawy „COVIDOWEJ” w brzmieniu dotychczasowym, okres wskazany w decyzji ulega przedłużeniu na okres, na jaki zachowuje ważność orzeczenie o niepełnosprawności o (stopniu), w terminach opisanych w pkt powyżej, na podstawie decyzji wydanej z urzędu.
- W takim przypadku, zmiana decyzji nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego ani jego aktualizacji.
(zmiana od 6 sierpnia 2023 r.)
- Decyzje, na mocy których przyznano prawo do uzależnionych od niepełnosprawności świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków dla opiekunów albo świadczeń lub dodatków na pokrycie kosztów utrzymania dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinnej pieczy zastępczej, wydane na podstawie orzeczeń o (stopniu) niepełnosprawności, których okres ważności uległ przedłużeniu na podstawie 15h ustawy „COVIDOWEJ” w brzmieniu dotychczasowym, zmienia się w zakresie okresu, na jaki przyznano prawo do tych świadczeń, zasiłków albo dodatków, z uwzględnieniem terminów ważności orzeczeń, zakreślonych punktach powyżej;
- Zmiana takich decyzji, następuje z urzędu, a wszczęcie postępowania w sprawie ich zmiany, nie wymaga zawiadamiania strony.
(zmiana od 6 sierpnia 2023 r.)
Pełna treść ustawy:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230000852
Ustawy zmieniające ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
- Status UKR automatycznie zmieniany / uchylany, w przypadku gdy obywatel Ukrainy opuści terytorium RP;
- Jeżeli obywatel Ukrainy zgłosi wyjazd w sposób odpowiedni, status może zostać ponownie nadany;
- Po upływie 120 dni od dnia pierwszego wjazdu obywatela Ukrainy na terytorium RP, obywatel Ukrainy może liczyć na pomoc w zakwaterowaniu i całodziennym wyżywieniu pod warunkiem pokrycia 50 % kosztów pomocy nie więcej niż 40 zł dziennie na osobę;
- Po upływie 180 dni od dnia pierwszego wjazdu obywatela Ukrainy na terytorium RP, obywatel Ukrainy może liczyć na pomoc w zakwaterowaniu i całodziennym wyżywieniu pod warunkiem pokrycia 75 % kosztów pomocy nie więcej niż 40 zł dziennie na osobę;
- Obostrzeń dotyczących 120, 180 dni nie stosuje się do obywateli Ukrainy, którzy:
– posiadają orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100 i 173);
– ukończyli: w przypadku kobiet – 60 rok życia, a w przypadku mężczyzn – 65 rok życia;
– są kobietami w ciąży lub osobami wychowującymi dziecko do 12 miesiąca życia;
– samotnie sprawują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opiekę nad trojgiem i więcej dzieci;
– są małoletni;
– znajdują się w trudnej sytuacji życiowej, uniemożliwiającej ich udział w kosztach pomocy.
Nadzór nad wykonywaniem obowiązków opiekuna tymczasowego:
- Obejmuje w szczególności kontrolę zapewnienia przez opiekunów tymczasowych małoletnim odpowiednich warunków opieki i wychowania;
- Dyrektor / Kierownik OPS (CUS) może upoważnić w formie pisemnej pracownika do realizowania nadzoru;
- Powiat może przyznać dofinansowanie dla podmiotów zapewniającym małoletnim zakwaterowanie i wyżywienie;
- Tą samą osobę można ustanowić opiekunem tymczasowym dla więcej niż jednego małoletniego (pod warunkiem braku konfliktu interesów);
- Dla rodzeństwa ustanawia się (w miarę możliwości) tę samą osobę;
- Gdy powstanie przeszkoda w sprawowania funkcji opiekuna tymczasowego, sąd ma obowiązek ustanowić innego opiekuna tymczasowego;
Prawo do świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego kraju:
- Dodano wymóg „zamieszkiwania z dziećmi na terytorium RP”;
- Komendant Główny Straży Granicznej udostępnia z urzędu informację o wyjeździe obywatela Ukrainy z RP, trwającym ponad 30 dni;
- Możemy żądać osobistego stawiennictwa obywatela Ukrainy, w celu złożenia wyjaśnień dla ustalenia i realizacji świadczeń (termin 3 dni robocze);
- Możemy pozostawić wniosek o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, jeżeli obywatel Ukrainy przebywający w RP nie stawił się na wezwanie w terminie;
- Możemy wstrzymać wypłatę świadczeń rodzinnych, w przypadku niestawienia się obywatela Ukrainy na wezwanie;
- Gdy obywatel Ukrainy stawił się po upływie terminu, świadczenia wypłaca się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym obywatel ten stawił się w OPS;
(zmiany od 28 stycznia 2023 r.)
Prawo do świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego kraju c.d.:
- Wstrzymujemy wypłatę ŚR, gdy obywatel Ukrainy lub dziecko wyjedzie z terytorium RP;
- Wznawiamy wypłatę gdy obywatel Ukrainy wjedzie na terytorium RP (od miesiąca, w którym wstrzymano ich wypłatę, o ile spełniał warunki uprawniające do ŚR);
- Z urzędu jesteśmy zobowiązani do weryfikacji prawa do świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy;
- Świadczenia rodzinne (z wyłączeniem świadczenia rodzicielskiego) przysługują także opiekunowi tymczasowemu;
- Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka – termin na złożenie wniosku – 12 miesięcy od dnia narodzin dziecka;
- Ważność wydanych obywatelom Ukrainy wiz, zezwoleń na pobyt czasowy, kart pobytu, polskich dokumentów tożsamości, dokumentów „zgoda na pobyt tolerowany” – przedłużono do 24 sierpnia 2023 r.;
(stan prawny na styczeń 2023 r.)
Przedłużenie ważności dokumentów legalizujących pobyt cudzoziemców innych niż obywatele Ukrainy na terytorium RP w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS CoV-2:
- Aktualność tego rodzaju dokumentów straciła na znaczeniu z upływem dnia 24 sierpnia 2023 r.
- Wcześniej – jeżeli ostatni dzień okresu pobytu cudzoziemca na podstawie wizy krajowej przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, okres pobytu na podstawie tej wizy oraz okres ważności tej wizy ulegał przedłużeniu z mocy prawa do upływu 30. dnia następującego po dniu odwołania tego ze stanów, który obowiązywał jako ostatni. W takim przypadku, w dokumencie podróży cudzoziemca nie umieszczano nowej naklejki wizowej.
- Wcześniej także – jeżeli ostatni dzień okresu ważności zezwolenia na pobyt czasowy przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, okres ważności tego zezwolenia ulegał przedłużeniu z mocy prawa do upływu 30. dnia następującego po dniu odwołania tego ze stanów, który obowiązywał jako ostatni. W takim przypadku, nie wydawano ani nie zmieniano kart pobytu.
Fragment uzasadnienia ustawy zmieniającej ustawę COVID-ową, którą zrezygnowano z dalszej legalizacji dokumentów obcokrajowców „z mocy ustawy”:
- „W celu wyeliminowania wszelkich wątpliwości interpretacyjnych, z dniem 24 sierpnia 2023 r. uchylono art. 15 zd ustawy COVID-owej, który wydłużał ważność w/w dokumentów do 30 dni licząc od dnia uchylenia stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii.”
- „Zmiany polegające na uchyleniu przepisów art. 15z-15z3, art. 15z6, art. 15zd, art. 15zzza i art. 15zzzb uwzględniają wątpliwości związane z celowością dalszego utrzymywania szczególnych rozwiązań dla cudzoziemców, regulujących ich pobyt na terytorium Polski w związku z pandemią COVID-19. W chwili uchwalenia ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zawieszone lub znacznie ograniczone było funkcjonowanie polskich urzędów konsularnych, urzędów wojewódzkich oraz innych urzędów państwowych, a także ruchu lotniczego – co niosło za sobą konieczność wprowadzenia rzeczonych rozwiązań pobytowych dla cudzoziemców, aby osoby, które nie są w stanie opuścić terytorium Polski przed zakończeniem legalności pobytu (np. wskutek upływu ważności posiadanej wizy), nie popadły w nielegalny pobyt bez swej winy. Obecnie w związku z pełnym uruchomieniem pracy urzędów państwowych oraz funkcjonowaniem ruchu lotniczego rozwiązania te nie znajdują dalszej racji bytu i powodują, że duża liczba cudzoziemców decyduje się na dalsze pozostawanie na terytorium RP, zamiast dążyć do pozyskania nowych dokumentów umożliwiających legalny pobyt lub do opuszczenia terytorium Polski. W szczególności odnosi się to do rozwiązań określonych w art. 15z-15z3, art. 15z6, art. 15zd, art. 15zzza i art. 15zzzb, przewidujących odpowiednio (…):”;
- Obecnie – cudzoziemcy inni niż obywatele Ukrainy, zobowiązani są przedkładać do akt spraw gromadzonych w OPS dokumenty legalizujące, za których aktualność, ponoszą wyłączną i niczym nie ograniczoną odpowiedzialność. W tzw. „ustawie COVIDOWEJ” uporządkowano bowiem status pobytu cudzoziemców, który dotychczas (do 24 sierpnia br), przedłużany był „z mocy ustawy”, z powodu rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2;
- Jedynie porządkowo – rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. z 2023 r., poz. 1118) zgodnie z którym „§ 1. Z dniem 1 lipca 2023 r. odwołuje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2.”;
Ustawa o zmianie nazw uczelni służb państwowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej oraz niektórych innych ustaw:
- Przedłużenie okresu legalnego pobytu obywateli Ukrainy na terytorium RP do 4 marca 2024 r., pod warunkiem, że obywatel Ukrainy deklaruje zamiar pozostania na terytorium RP;
- Przedłużenie okresu legalnego pobytu obywateli Ukrainy na terytorium RP do 31 sierpnia 2024 r., jeżeli osoby te:
– korzystają z wychowania przedszkolnego;
– realizują obowiązek szkolny lub obowiązek nauki;
– pobierają naukę w przedszkolu lub szkole funkcjonujących w ukraińskim systemie oświaty (nauka na odległość);
– przystępują do egzaminu maturalnego – w terminie poprawkowym;
– rozpoczęły naukę w szkole branżowej II stopnia, szkole policealnej lub szkole dla dorosłych;
- Przedłużono okres ważności zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego obywatelowi Ukrainy do 4 marca 2024 r.;
- Jak wyżej – w odniesieniu do kart pobytu, polskich dokumentów tożsamości cudzoziemców, dokumentów „zgoda na pobyt tolerowany” – jednak tylko w odniesieniu do obywateli Ukrainy;
- „otworzono” możliwość przyznania obywatelowi Ukrainy świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym;
(zmiany od 27 czerwca 2023 r.)
Pełna treść ustawy nowelizującej dostępna pod adresem:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001088
Ustawa o świadczeniu wspierającym – podstawowe założenia:
- Co do zasady obowiązuje – od 1 stycznia 2024 r.;
- Świadczenie wspierające to świadczenie dla osób niepełnosprawnych, które ma pokryć część wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych;
- Dla osób w wieku od ukończenia 18 roku życia, gdy legitymują się decyzją ustalającą poziom potrzeby wsparcia (od 70 pkt do 100 pkt). Do 18 roku życia, opiekun nadal będzie mógł skorzystać ze świadczenia pielęgnacyjnego, które tym razem, może zostać przyznane bez konieczności rezygnacji z „zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej”!;
- Wysokość od 40 % do 220 % renty socjalnej (w zależności od ilości punktów);
- UWAGA! nie zawsze korzystanie ze świadczenia wspierającego będzie korzystniejsze niż korzystanie z ŚP (tak pomimo, iż oba świadczenia przysługują różnym świadczeniobiorcom);
- Nie przysługuje gdy:
– osoba wymagająca opieki przebywa w DPS, rodzinnym domu pomocy, ZOL, ZPO, placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym osobom w podeszłym wieku, w zakładzie karnym, poprawczym, areszcie śledczym, schronisku dla nieletnich;
– osoba wymagająca opieki jest uprawniona za granicą do świadczenia „o podobnym charakterze”;
– na osobę wymagającą opieki, inna osoba jest uprawniona do pobierania świadczenia „o podobnym charakterze”;
– za osobę, która nie podejmuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, ze względu na potrzebę udzielenia wsparcia osobie niepełnosprawnej, ZUS odprowadza składki emerytalne i rentowe;
- Świadczenie wspierające przyznawane będzie przez ZUS;
- Świadczenie wspierające przyznawane będzie na wniosek;
- Przyznanie świadczenia wspierającego nie będzie wymagać wydania decyzji (informacja o przyznaniu świadczenia);
- Możliwość przyznania świadczenia z datą wsteczną (3 miesiące od dnia wydania decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia);
- Świadczenie wspierające będzie zwolnione spod egzekucji;
- Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia będzie wydawana przez PZdsON;
- Strona zainteresowana powinna wypełnić „kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem”;
- Od decyzji przysługiwać będzie „wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy”, który kierujemy do WZdsON;
- Ostatni ratunek dla osoby niepełnosprawnej, która nie jest zadowolona z decyzji ustalającej poziom wsparcia – Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych – sprawuje nadzór i może wnieść o zmianę decyzji lub stwierdzenie jej nieważności;
- Świadczenie wspierające – uprawnia do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- Wnioski o wydanie decyzji ustalającej poziom wsparcia składa się od 1 stycznia 2024 r.;
- Uchyla się specjalny zasiłek opiekuńczy;
- Świadczenie pielęgnacyjne „w nowej wersji” tj. od 1 stycznia 2024 r. przysługiwać będzie:
– matce, ojcu;
– innym osobom, na których ciąży obowiązek alimentacyjny;
– małżonkom;
– opiekunowi faktycznemu dziecka;
– rodzinie zastępczej, osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektorowi placówki opiekuńczo – wychowawczej, dyrektorowi regionalnej POT, dyrektorowi interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego (gdy więcej dzieci jedno świadczenie ale zwiększone o 100 do ….. %);
- W przypadku śmierci osoby wymagającej opieki, osoba sprawująca opiekę zachowuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zgon;
- Uchylono art. 17b – ŚP i SZO dla rolników;
- Bardzo ważne i skomplikowane przepisy przejściowe (patrz art. 63 ustawy o świadczeniu wspierającym);
- Dyrektor / Kierownik OPS (CUS), zobowiązany jest poinformować podopiecznych o zasadach korzystania z ŚP, SZO i ZDO po 1 stycznia 2024 ( 63 ust. 16 ustawy o świadczeniu wspierającym). Termin to 2 miesiące licząc od dnia 10 sierpnia 2023 r.;
Pełna treść ustawy dostępna jest pod adresem:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001429
Podsumowanie:
Jak można wnioskować na podstawie powyżej przedstawionego przeze mnie zestawienia zmian w przepisach, ustawodawca po raz kolejny zafundował nam solidny kawałek pracy.
Omówione przeze mnie ze sporym uproszczeniem zmiany w przepisach, obligują między innymi do:
- zmiany decyzji przyznających pomoc społeczną w związku z wydłużeniem okresu ważności orzeczeń o niepełnosprawności (np. zasiłki stałe, których data graniczna koresponduje z ważnością orzeczeń o niepełnosprawności w poprzednim stanie prawnym);
- zmiany decyzji przyznających obywatelom Ukrainy pomoc społeczną, w związku przedłużeniem legalności ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. zasiłki stałe przyznane obywatelom Ukrainy);
- zmiany decyzji przyznających świadczenia rodzinne, w związku z wydłużeniem okresu ważności orzeczeń o niepełnosprawności (np. świadczenia pielęgnacyjne, zasiłki pielęgnacyjne, czy też dodatki z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego);
- zmiany decyzji przyznających świadczenia rodzinne obywatelom Ukrainy, w związku z przedłużeniem legalności ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. świadczenie pielęgnacyjne dla obywatela Ukrainy, którego data graniczna koresponduje z datą legalności pobytu obowiązującą w poprzednim stanie prawnym);
- poinformowania wszystkich zainteresowanych podopiecznych ośrodka, o zasadach korzystania ze świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz zasiłku dla opiekuna po 1 stycznia 2024 r.;
Jedynie porządkowo, odsyłam Państwa do ustaw źródłowych, do których linki zamieściłem w niniejszym artykule, a to w celu zapoznania się z „pełną wersją” zmian, przyjętych przez ustawodawcę w pierwszej połowie 2023 r.
Te przedstawione powyżej, stanowią zaledwie podsumowanie, którego celem było jedynie uporządkowanie aktualnego stanu prawnego.
Z uwagi na stopień skomplikowania zagadnień przedstawionych powyżej, jako prawnicy działający w ramach portalu prawnikwpomocyspolecznej.pl, możemy zaproponować pomoc, odpowiadając jednak tylko na indywidualnie składane zamówienia.
Stan prawny na dzień: 20 sierpnia 2023 r.
r. pr. Grzegorz Rajski