Moi drodzy,
W ostatnim czasie, zrobiło się głośno o licznych skargach Prokuratury, na uchwały regulujące tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołów Interdyscyplinarnych oraz szczegółowe warunki ich funkcjonowania.
Kto jest niewinny, niech pierwszy rzuci kamień! Analiza aktów prawa miejscowego traktujących o zasadach działania Zespołów Interdyscyplinarnych funkcjonujących na terenie całego Kraju pozwala na stwierdzenie, że w zasadzie w każdej uchwale, dopatrzeć się można mniej lub bardziej doniosłych w skutkach prawnych uchybień.
Upoważnienie ustawowe do określenia zasad funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego:
Dura lex, sed lex (twarde prawo ale prawo). Zgodnie z postanowieniami art. 9 a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 1249) zwanej dalej „ustawą” rada gminy określa, w drodze uchwały, tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania.
Tyle – albo aż tyle, tj. tryb i sposób powoływania członków Zespołu, tryb i sposób odwoływania członków Zespołu oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania.
Tymczasem, w aktach prawa miejscowego z którymi miałem przyjemność się zapoznać, bardzo często formułujemy kryteria dodatkowe, które nie znajdują umocowania w samej ustawie.
Jako przykład wskazać należy chociażby na kwestie związane kadencyjnością Zespołu, zadaniami a nawet celami dla realizacji których Zespół ma istnieć, składem personalnym Zespołu i co nagminne – powodami / okolicznościami, uprawniającymi wójta / burmistrza / prezydenta miasta, do odwołania poszczególnych członków Zespołu.
Delegacja ustawowa do określenia zasad funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego:
Tymczasem, w orzecznictwie sądowo – administracyjnym kładzie się duży nacisk na zakres umocowania organów gminy, które nie mogą stanowić prawa (podejmować uchwał), przekraczając delegację ustawową. Efektem tak rygorystycznego podejścia do zakresu umocowania ustawowego są liczne wyroki stwierdzające nieważność uchwał traktujących o zasadach funkcjonowania Zespołów Interdyscyplinarnych.
Stwierdzenie nieważności uchwały określającej zasady funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego:
Pamiętajmy także, że w dyskutowanym przypadku, nie ma żadnego ograniczenia czasowego, dla stwierdzenia nieważności uchwały.
Stosownie do postanowień art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 1372), nie stwierdza się nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy po upływie jednego roku od dnia ich podjęcia, chyba że uchybiono obowiązkowi przedłożenia uchwały lub zarządzenia w terminie określonym w art. 90 ust. 1, albo jeżeli są one aktem prawa miejscowego.
Uchwała w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania jako akt prawa miejscowego:
Jedynie porządkowo wyjaśnić należy, że w orzecznictwie sądów administracyjnych przesądzono także, że uchwała określająca tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania jest aktem prawa miejscowego. Uchwała ta, podlega zatem publikacji w Dzienniku Urzędowym prowadzonym przez właściwego wojewodę.
Ostatecznie, w przypadku złożenia przez Prokuraturę skargi na uchwałę obowiązującą w Państwa gminie, jedynym sposobem aby bronić jej postanowień jest możliwość powoływania się na brak przymiotu istotności naruszeń. Skargi Prokuratury bardzo często dotykają uchybień drobnych i co do zasady nie mających wpływu na legalność funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego. Analizując wystąpienia Prokuratury można dojść do wniosku, że jak zwykle „diabeł tkwi w szczegółach”. Te drobne mankamenty nie powinny jednak zawsze skutkować stwierdzeniem nieważności całej uchwały.
Także w tym przypadku z pomocą przychodzi orzecznictwo, gdzie argumentuje się że „(…) sąd administracyjny tylko w przypadku istotnego naruszenia prawa, uprawniony jest do stwierdzenia nieważności uchwały organu gminy na podstawie art. 147 § 1 p.p.s.a. Granicą nieważności uchwały jest zatem ustalenie, że doszło do istotnego naruszenia prawa, co ma miejsce w szczególności w razie podjęcia uchwały przez organ niewłaściwy, braku podstawy prawnej do podjęcia uchwały określonej treści, niewłaściwego zastosowania przepisu prawnego będącego podstawą podjęcia uchwały lub naruszenia procedury jej uchwalenia.” (tak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy z dnia 3 marca 2020 r., sygn.. akt: II SA/Bd 40/20).
Z kolei w art. 70 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 66 z późn. zm.) ustawodawca przesądził, że jeżeli uchwała lub zarządzenie organu samorządu terytorialnego albo rozporządzenie wojewody są niezgodne z prawem, prokurator zwraca się do organu, który je wydał, o ich zmianę lub uchylenie albo kieruje wniosek o ich uchylenie do właściwego organu nadzoru; w przypadku uchwały lub zarządzenia organu samorządu terytorialnego prokurator może także wystąpić o stwierdzenie ich nieważności do sądu administracyjnego.
Powyższe pozwala twierdzić, że wytoczenie przez Prokuraturę najcięższych dział , które to działania skutkować mogą podważeniem legalności działań Zespołu Interdyscyplinarnego funkcjonującego na przestrzeni kilku – kilkunastu lat, jest zbędne i pozbawione racjonalnego uzasadnienia (tak zwłaszcza uwzględniając fakt, że działania Zespołu bardzo często dotykają spraw spornych i nasączonych konfliktem). Moim zdaniem, w przypadku dostrzeżenia przez Prokuraturę nieprawidłowości w uchwale, ta powinna zasygnalizować ten fakt, wyznaczając stosowny termin do usunięcia naruszeń. Stwierdzenie nieważności uchwały ze skutkiem ex tunc, może stanowić bowiem podstawę do kwestionowania wszystkich działań podejmowanych przez poszczególnych członków Zespołu, na przestrzeni wielu lat.
Skutki uchylenia uchwały regulującej zasady funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego:
Pamiętać także należy, że „Uchylenie uchwały przez organ gminy oznacza wyeliminowanie uchwały ze skutkiem od daty uchylenia (ex nunc), podczas gdy stwierdzenie nieważności uchwały wywołuje skutki od chwili jej podjęcia (ex tunc). A zatem w tej drugiej sytuacji uchwałę należy potraktować tak jakby nigdy nie została podjęta.”(vide: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 czerwca 2012 r. sygn.. akt: II SA/Kr 396/12).
Niezależnie od oceny słuszności podejmowanych przez Prokuraturę działań, poniżej przedstawiam Państwu wykaz najważniejszych nieprawidłowości, które znaleźć można w aktach prawa miejscowego regulujących tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołów Interdyscyplinarnych oraz szczegółowe warunki ich funkcjonowania.
Poniżej przywołane mankamenty, stanowią jedynie wybrane przeze mnie zagadnienia. Pracując nad projektem uchwały pamiętajmy, że naszym zadaniem jest ustalenie jedynie kwestii proceduralnych związanych z powoływaniem, odwoływaniem oraz zasadami funkcjonowania Zespołu. W samej uchwale nie regulujemy kwestii merytorycznych jak np. powody dla których można odwołać poszczególnych członków Zespołu, czy też cele i zadania Zespołu, które zostały już określone wprost w ustawie.
Także ja niedawno musiałem się zmierzyć z koniecznością przygotowania tego rodzaju uchwały. W przypadku, w którym będziecie Państwo zainteresowani otrzymaniem projektu mojego autorstwa, proszę o wiadomość zwrotną. Być może pozwoli to zaoszczędzić Państwu cenny czas, a sam dokument pozwoli skonfrontować także moje spostrzeżenia z Państwa „pomysłami na uchwałę”.
Uchwała w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania:
[uchwała jako akt prawa miejscowego]
- „Uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania uchwalane na podstawie art. 9a ust. 15 u.p.p.r., są aktami prawa miejscowego.”.
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 12 sierpnia 2021 r., sygn. akt: II SA/Ke 452/21, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 czerwca 2021 r., sygn. akt: III SA/Kr 1412/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 9 lipca 2020 r., sygn. akt: III SA/Gd 148/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 7 lipca 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 244/20]
[powtórzenia ustawodawcze]
- „Uchwała rady gminy nie może regulować jeszcze raz tego, co jest już zawarte w obowiązującej ustawie, bowiem tego rodzaju powtórzenie jest normatywnie zbędne, gdyż powtarzany przepis już obowiązuje, jak też jest dezinformujące”.
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 lipca 2021 r., sygn. akt: II SA/Ke 518/21]
[cedowanie uprawnień na inne podmioty]
- „W uchwale podjętej na podstawie art. 9a ust. 15 u.p.p.r. rada gminy nie może więc scedować części swoich uprawnień, wynikających z upoważnienia ustawowego, na jakikolwiek inny podmiot, w tym przypadku na sam Zespół Interdyscyplinarny.”.
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 22 lipca 2021 r., sygn. akt: II SA/Ke 533/21, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 7 lipca 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 18/20]
[kadencyjność Zespołu]
- „Stanowi istotne naruszenie art. 9a ust. 15 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie wprowadzenie do Regulaminu funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego kadencji 4 letniej dla zespołu.”.
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 maja 2021 r., sygn. akt: III SA/Kr 155/21, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 1038/19, wyrok Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 18 września 2019 r., sygn. akt: III SA/Gl 544/19]
[sprawozdawczość Zespołu]
- „Nałożenie w uchwale rady gminy w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania, członków Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczególnych warunków jego funkcjonowania obowiązku składania rocznych sprawozdań z działalności zespołu interdyscyplinarnego jest zgodne z prawem i mieści się w ustawowej delegacji do określenia „szczegółowych warunków jego funkcjonowania.”.
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 kwietnia 2021 r., sygn. akt: III SA/Kr 198/21]
[grupy robocze]
- „Nie można uznać, aby w pojęciu uregulowania szczegółowych warunków funkcjonowania zespołu mieściło się uprawnienie do regulowania istnienia i funkcjonowania grup roboczych.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 marca 2021 r., sygn. akt: III SA/Łd 1043/20]
[podstawy prawne i cele działania Zespołu]
- „Przepis art. 9a pkt 15 ustawy nie przewiduje dla rady gminy kompetencji do określania podstaw prawnych działania zespołu interdyscyplinarnego czy celów.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 lipca 2020 r., sygn. akt: II SA/Ol 208/20]
- „Przepis art. 9a ust. 15 ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nie przyznaje radzie gminy kompetencji do określania zadań zespołu interdyscyplinarnego, a jedynie do określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.”
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 11 marca 2020 r., sygn. akt: III SA/Łd 66/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 30 stycznia 2020 r., sygn. akt: III SA/Gd 768/19]
[finansowanie działalności Zespołu]
- „Sposób pozyskania środków na finansowanie realizacji zadań zespołu interdyscyplinarnego nie należy do zagadnień przewidzianych w art. 9a ust. 15 ustawy. Kwestie źródeł finansowania działalności zespołu nie zostały pozostawione uchwale wydawanej oparciu o normę kompetencyjną art. 9a ust. 15 u.p.p.r. i swobodnej woli organu. Problematykę finansowania zadań w tym zakresie normują inne akty prawne.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 2 lipca 2020 r., sygn. akt: III SA/Gd 820/19]
[porozumienia dotyczące składu Zespołu]
- „Kwestia zawierania porozumień wynika z treści samej ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i lokalny prawodawca nie powinien powtarzać tej regulacji w akcie prawa miejscowego.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 27 lutego 2020 r., sygn. akt: II SA/Ol 37/20]
[kontrola działalności Zespołu]
- „Przepis art. 9a ust. 15 ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nie upoważnia rady gminy do określenia sposobu kontroli rady gminy nad pracami zespołu interdyscyplinarnego.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 1094/19]
[skład liczbowy i osobowy Zespołu]
- „Delegacja ustawowa wynikająca z treści art. 9a ust. 15 ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, nie daje radzie gminy uprawnień do kształtowania składu liczbowego i osobowego zespołu interdyscyplinarnego ani grup roboczych. Wynika on bezpośrednio z ustawy.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 stycznia 2020 r., sygn. akt: IV SA/Po 738/19]
Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie:
[Przewodniczący i jego Zastępca]
- „Dokonana w uchwale modyfikacja wskazująca, iż przewodniczących zespołu ma być więcej niż jeden naruszyła prawo w sposób istotny, albowiem jest sprzeczna z art. 9a ust. 6 u.p.p.r.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 lipca 2021 r., sygn. akt: II SA/Ke 409/21]
[skład grupy roboczej]
- „Przepisy ustawy z 25 lipca 2005 r. nie upoważniają przewodniczącego zespołu do określenia składu grupy roboczej. Przewodniczący jest uprawniony jedynie do kierowania pracą zespołu, organizowania jego pracy czy wyznaczania terminów posiedzeń. Nie jest on natomiast uprawniony do ustalania składu grupy roboczej bo nie wynika to z przepisów ustawy. Również delegacja ustawowa z art. 9a ust. 15 nie upoważnia rady gminy do udzielenia kompetencji przewodniczącemu zespołu do powoływania członków zespołu roboczego.”
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Łodzi z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. akt: III SA/Łd 76/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 29 stycznia 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 1065/19]
- To sam zespół, a nie jego przewodniczący, może tworzyć grupę roboczą oraz ustalać jej skład. Uprawnienie do wyłonienia składu grupy roboczej nie zostało przekazane do kompetencji przewodniczącego zespołu, lecz zespołowi interdyscyplinarnemu.
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 12 grudnia 2019 r., sygn. akt: II SA/Ol 871/19]
Członkowie Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie:
[oświadczenia o poufności osób obsługujących Zespół pod względem administracyjnym]
- „Niedopuszczalna jest modyfikacja przepisów ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, obejmująca obowiązkiem złożenia stosownego oświadczenia również osoby wchodzące w skład obsługi administracyjno-technicznej zespołu interdyscyplinarnego.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 29 stycznia 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 1065/19]
[przypadki odwołania członków Zespołu]
- „Wskazanie przypadków (przesłanek) odwołania członka zespołu interdyscyplinarnego wykracza poza upoważnienie do określenia wyłącznie „trybu i sposobu odwołania członków zespołu interdyscyplinarnego.”
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 22 lipca 2021 r., sygn. akt: III SA/Gd 122/21, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 czerwca 2021 r., sygn. akt: III SA/Kr 215/21, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 18 czerwca 2020 r., sygn. akt: III SA/Gd 126/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 10 marca 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 53/20]
- „Upoważnienie ustawowe dotyczy wyłącznie procedury pozbawienia członkostwa, a nie jego przyczyn.”
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 8 lipca 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 1055/19, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 1 lipca 2020 r., sygn. akt: II SA/Ke 544/20]
Zdanie odrębne:
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 16 czerwca 2021 r., sygn. akt: II SA/Ke 327/21]
[forma oświadczenia o poufności danych]
- „Tym samym, w sytuacji gdy ustawodawca wprowadzając obowiązek złożenia oświadczenia określonej treści uwzględniającego świadomość odpowiedzialności karnej związanej z oczywiście poufnym i wrażliwym charakterem danych, nie zastrzegł żadnej formy złożenia tego oświadczenia, nie stanowi naruszenia prawa, a wręcz wskazanym i pożądanym jest doprecyzowanie przez radę formy pisemnej takiego oświadczenia. Mieści się to nadto w sferze określenia szczegółowych zasad funkcjonowania zespołu.”
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 maja 2021 r., sygn. akt: III SA/Kr 155/21, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 5 lutego 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 1181/19]
[skład Zespołu Interdyscyplinarnego]
- „Zapis uchwały wskazujący, że w skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą lub mogą wchodzić enumeratywnie wskazani przedstawiciele, jest sprzeczny z art. 9a ust. 15 ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie poprzez przekroczenie delegacji ustawowej oraz niedopuszczalną modyfikację art. 9a ust. 3-5 tej ustawy.”
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. akt: II SA/Ol 239/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 czerwca 2020 r., sygn. akt: III SA/Łd 74/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 1025/19]
- „Decydowanie o tym, kto ma lub może wchodzić w skład Zespołu Interdyscyplinarnego nie mieści się w zakresie upoważnienia określonego w art. 9a ust. 15 u.p.p.r.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 18 lutego 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 43/20]
- Przepis art. 9a ust. 15 ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nie przyznaje radzie gminy kompetencji do określania składu, a jedynie do określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 listopada 2019 r., sygn. akt: III SA/Gd 674/19]
[wniosek o odwołanie członka Zespołu]
- „Z przepisów ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nie wynika, aby jakikolwiek inny podmiot poza burmistrzem (prezydentem, wójtem) mógł kształtować skład zespołu poprzez wnioskowanie o odwołanie członka zespołu. Uprawnienia takiego nie posiada zarówno podmiot, który wskazał osobę na członka zespołu ani przewodniczący zespołu ani inny członek zespołu.”
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 245/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. akt: III SA/Łd 19/20]
[obowiązkowe uczestnictwo w pracach Zespołu]
- „Regulacja stanowiąca, że uczestnictwo w spotkaniach zespołu jest obowiązkowe nie mieści się w granicach upoważnienia wynikającego z art. 9a ust. 15 ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.”
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 3 marca 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 40/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 27 lutego 2020 r., sygn. akt: III SA/Gd 832/19, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 18 lutego 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 1071/19]
[tryb powoływania członków Zespołu – zarządzenie lub inna forma]
- „W art. 9a ust. 15 ustawy z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ustawodawca również nie zawarł delegacji dla rady gminy do ustalenia trybu powołania przez organ wykonawczy zespołu interdyscyplinarnego.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 29 stycznia 2020 r., sygn. akt: II SA/Bd 1001/19]
[wymagania kwalifikacyjne i moralne członków Zespołu – niekaralność]
- „Ustawa z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nie nakłada na członków gminnych zespołów interdyscyplinarnych wymogu braku karalności za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe. Jednocześnie ustawodawca nie upoważnił rady miejskiej do określenia wymagań wobec członków zespołu interdyscyplinarnego.”
[m. in. – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 stycznia 2020 r., sygn. akt: IV SA/Po 749/19, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2019 r., sygn. akt: IV SA/Po 741/19]
- „Ustawa z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nie nakłada na członków gminnych zespołów interdyscyplinarnych wymogu braku karalności za przestępstwo umyślne.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 stycznia 2020 r., sygn. akt: IV SA/Po 760/19]
- „Przesłanka odwołania członka zespołu interdyscyplinarnego w postaci skazania go prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne wykracza poza upoważnienie do określenia trybu i sposobu odwołania członków zespołu interdyscyplinarnego.”
[wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 października 2019 r., sygn. akt: III SA/Łd 732/19]
Jak widać w prostocie jest metoda!!!
Pełną treść orzeczeń znajdziecie Państwo w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych dostępnej pod adresem:
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/query
Mam nadzieje, że przynajmniej w minimalnym stopniu pomogłem Państwu zrozumieć zakres delegacji ustawowej, uprawniającej radę gminy do ustanowienia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołów Interdyscyplinarnych oraz szczegółowych warunków ich funkcjonowania.
Stan prawny na dzień: 26 września 2021 r.
r. pr. Grzegorz Rajski
Bezpłatny projekt umowy można pobrać w Akademii Pomocy Społecznej w zakładce wzory dokumentów prawnych.
Uwaga!
Zgodnie z pkt 4.4 i 4.5 Regulaminu Usługodawca oświadcza, że przysługują mu wyłączne prawa autorskie do poszczególnych elementów i całości Dokumentów Prawnych. Użytkownik ma prawo do korzystania z Dokumentów Prawnych wyłącznie w ramach działania reprezentowanego Ośrodka Pomocy Społecznej. Zabronione jest udostępnianie Dokumentów prawnych osobom trzecim a w szczególności publiczne udostępnianie w sieci Internet.
Przypominamy również, że udostępnione dokumenty są jedynie wzorami i powinny zostać każdorazowo dostosowane do indywidualnej sprawy administracyjnej !