Prawnikwpomocyspolecznej.pl
Aktualności

Praca zdalna w Ośrodku Pomocy Społecznej – styczeń / luty 2022 r.:

Pinterest LinkedIn Tumblr

Drodzy Czytelnicy,

Nie minął pierwszy miesiąc nowego – 2022 r., a już musimy się mierzyć  z kolejnym wyzwaniem!

Na „Dobry start” – dodatek osłonowy, a raczej ustawa – pełna niedociągnięć, wzbudzająca wiele kontrowersji.

Co zrobić w przypadku zmian w sytuacji rodzinnej lub dochodowej osoby wnioskującej o świadczenie, które miały miejsce po zawiadomieniu o przyznaniu świadczenia, jednak przed wypłatą drugiej raty? Czy oczekiwać na dokonanie wpisu w CEEB, czy też wystarczy sam wniosek o wpis do ewidencji?

To jedne z wielu pytań, z którymi musimy się uporać załatwiając sprawy związane z przyznawaniem i wypłatą dodatków osłonowych.

Po zaledwie kilku dniach obowiązywania ustawy, zapowiedziano już pierwsze poprawki!

Rozporządzenie Rady Ministrów wprowadzające obowiązkową pracę zdalną w ośrodkach pomocy społecznej – styczeń / luty 2022 r.:

Abstrahując od powyżej zasygnalizowanych przeze mnie niedociągnięć, zobowiązany jestem także zwrócić Państwa uwagę  na nowe rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 stycznia 2022 r., które zmienia rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (dalej – „rozporządzenie”).

Pełna treść rozporządzenia zmieniającego dostępna jest pod adresem:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220000149

Praca zdalna w ośrodku pomocy społecznej:

Zgodnie z pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa powyżej:

„Do dnia 28 lutego 2022 r. w urzędach administracji publicznej lub jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania o charakterze publicznym kierownicy urzędów administracji publicznej, dyrektorzy generalni urzędów lub kierujący jednostką organizacyjną polecają pracownikom wykonywanie pracy zdalnej, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych sądów i prokuratury oraz uczelni.” (§ 22 ust. 1 rozporządzenia w brzmieniu od 24 stycznia 2022 r.).

Sposób organizacji pracy zdalnej w ośrodkach pomocy społecznej:

Do warunków świadczenia pracy zdalnej należy stosować przepisy art. 3 ust. 3–8 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 2095 z późn. zm.), zwanej dalej – „ustawą”.

Pełna treść ustawy dostępna pod adresem:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210002095

Co do zasady, rozporządzenie weszło w życie z dniem 24 stycznia 2022 r.

Z kolei w § 22 ust. 2 zmienianego rozporządzenia nadal podtrzymano, że:

„Kierownik urzędu administracji publicznej, dyrektor generalny urzędu lub kierujący jednostką organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym może wyłączyć z zakresu pracy zdalnej pracowników realizujących zadania niezbędne do zapewnienia pomocy obywatelom lub inne zadania niezbędne ze względu na przepisy prawa lub potrzeby urzędu lub jednostki, jeżeli nie jest możliwe ich wykonywanie w ramach pracy zdalnej.”.

Odpowiadając na pytanie, co tak naprawdę się zmieniło w stanie prawnym od 24 stycznia 2022 r. wyjaśniam, że zwrot ”mogą polecić pracownikom wykonywanie pracy zdalnej” zastąpiono zwrotem „polecają pracownikom wykonywanie pracy zdalnej”.

Oznacza to, że każda osoba zarządzająca jednostką organizacyjną gminy wykonującą zadania o charakterze publicznym, zobowiązana jest polecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej. Przy pracy wykonywanej w trybie stacjonarnym, powinni pozostać jedynie pracownicy, którzy pracy tej nie mogą wykonywać w trybie zdalnym.

Reguła na którą wskazano powyżej podlega bowiem złagodzeniu przesłanką realizacji zadań „niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom” lub „innych zadań niezbędnych ze względu na przepisy prawa lub potrzeby urzędu lub jednostki”, jeżeli zadania te, nie są możliwe do wykonania w trybie pracy zdalnej (np. bezpośrednia obsługa interesantów – pomoc przy wypełnianiu wniosków).

Na uwagę zasługuje także wciąż obowiązujący § 21 ust. 1 i 4 pkt 3 rozporządzenia, a zgodnie z którym to „Do dnia 31 stycznia 2022 r. wykonywanie zadań przez urząd administracji publicznej lub jednostkę organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym może podlegać ograniczeniu polegającym na wykonywaniu wyłącznie zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom.” (§ 21 ust. 1 rozporządzenia).

Do zadań określonych mianem „niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom” zalicza się (w szczególności) sprawy z zakresu pomocy społecznej (§ 22 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia).

Decyzję o rodzaju i formie wprowadzonych ograniczeń, podejmuje kierownik urzędu administracji publicznej, dyrektor generalny urzędu lub kierujący jednostką organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa obywateli i zawiadamiając o tych ograniczeniach, w drodze ogłoszenia, na stronie podmiotowej urzędu lub jednostki, a także przez wywieszenie ogłoszenia w siedzibie urzędu lub jednostki (§ 21 ust. 5 rozporządzenia).

Przepisy, na które wskazano powyżej, najprawdopodobniej doczekają się rychłej aktualizacji, która sprowadzać się będzie do przedłużenia okresu ich obowiązywania.

Zasady wykonywania pracy zdalnej w ośrodku pomocy społecznej:

 Jedynie porządkowo przypomnę, że zgodnie z art. 3 pkt 3 – 8 ustawy:

  • wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania tego rodzaju pracy;
  • Na pracę zdalną musi pozwalać także rodzaj wykonywanej pracy;
  • Praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość;
  • Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnić powinien sam pracodawca.
  • Przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
  • Na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania;
  • W przypadku, o którym mowa w pkt powyżej, pracownik sporządza ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością określoną w poleceniu pracodawcy.
  • Pracodawca może w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej.

Nic dodać nic ująć. Nowy rok zaczynamy ze sporą dawką emocji, zwłaszcza że po drugiej stronie „barykady”, wciąż rośnie liczba mieszkańców naszej gminy, zainteresowanych osobistym złożeniem wniosku o dodatek osłonowy.

Dołóżmy więc wszelkich starań, aby pomóc naszym podopiecznym załatwić każdą sprawę w naszym ośrodku, stosując jednak najdalej idące w skutkach środki ostrożności.

Stan prawny na dzień: 24 stycznia 2022 r.

r. pr. Grzegorz Rajski

!!! Przeczytaj także !!!

https://prawnikwpomocyspolecznej.pl/praca-zdalna-w-osrodku-pomocy-spolecznej/